menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Koniec lżenia dawnych wartości w sztuce? 13-01-2008
Czy ten film nie powinien stanowić argument w dyskusji o sztuce współczesnej? Czy nie powinien zwrócić uwagę w sporze współczesnych krytyków, na to, co pisze w przedmowie jeden z najwybitniejszych krytyków sztuki w Stanach Zjednoczonych , Donald Kuspit, do wystawy „Nowi Dawni Mistrzowie,” jaka miała miejsce w Muzeum Narodowym w Gdańsku: „ Tak zwana „sztuka awangardowa”, stała się we wszystkich jej permutacjach dekadencka, przestarzała, wyeksploatowana i, z ludzkiego punktu widzenia, nieistotna. Drepcze w miejscu, bo nie ma dokąd  pójść. (…) Czas dojrzał do tego, by wprowadzić poważne zmiany a przynajmniej, pora skierować uwagę na te obszary sztuki, które dotąd były marginalizowane przez zinstytucjonalizowaną sztukę awangardową”. Dodać należy, że przez krytykę i establishment decydujący o tym, co będzie pokazane, na co sie znajdą pieniądze, a na co nie. Dawna sztuka, umiejętności dawnych mistrzów awangarda dyskredytuje, wręcz poniża.

Głośniej było o penisie przybitym do krzyża Nieznalskiej niż dziele Macieja Świeszewskiegpo. Czy jaja na krzyżu Nieznalskiej przetrwają próbę czasu? Będą wyznacznikiem twórczości XXI wieku?

Donald Kuspit kontynuuje: „teraz, kiedy sztuka moderny uprzedmiotowiła sama siebie, kiedy „nowe” stało się „neo”, jak mówią niektórzy teoretycy, czas powrócić do sztuki tradycyjnej.”

Aby nie stać po żadnej ze stron, należ zacytować jeszcze słowa: „Jeśli sztuka tradycyjna i sztuka modernistyczna nie stopią się w jedno, stanowiąc pożywkę dla siebie, i sztuka modernistyczna nie zintegruje się na powrót z głównym nurtem historii sztuki, a sztuka tradycyjna nie przyjmie do wiadomości, że niekoniecznie cała moderna znajduje płaskie, zjełczałe i nieprzynoszące żadnych korzyści, innymi słowy: historyczne w najgorszym tego słowa znaczeniu. W takiej sytuacji sztuka nie będzie miała przed sobą żadnej znaczącej przyszłości. Będzie jedynie przejawem swej epoki, zamiast stać się osiągnięciem estetycznym i ogólnoludzkim, którym można się cieszyć poza jego kontekstem historycznym, i które mówi rzeczy doniosłe dla każdego czasu.”

(0) komentarzy / + dodaj komentarz
Zobacz również ...


menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Klatka – film dokumentalny. Praca nad filmem trwała od 24.10.2002 roku, zakończono ją  22 października 2003. Planowana premiera filmu - listopad 2003.
Scenariusz i reżyseria: Sylwester Latkowski; zdjęcia: Tomasz Michałowski, Karina Kleszczewska; montaż: Krzysztof Szpetmański; dźwięk: Igor Grątkowski; redakcja Jerzy Kapuściński, Grażyna Bryżuk; postprodukcja PAY studio TV; grafika: Studio Rogala: sprzęt do realizacji Mega TV; technika realizacji Sony IMX 16:9; producent wykonawczy Opusnet; Produkcja: Agencja Filmowa TVP dla Programu 2, Opusnet, T1-teraz, Sylwester Latkowski


Śledczak Kamilianie Gwiazdor Pedofile
Nakręceni Pub 700 Klatka To my, Rugbiści
powered by Admin.Starla v3 CMS