menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Co to jest czarny pijar? 22-01-2007
„Może by tak wreszcie odróżnić prawdę od czarnego PR?” – napisał Trz. I dalej: „Może by tak wreszcie w tym blogu należałoby zdefiniować pojęcia. Może wreszcie czas zacząć odróżniać prawdę od "czarnego PR". Czy zawsze "niewygodną" prawdę musisz nazywać czarnym PR? Dla mnie czarny PR to kłamstwo, a prawda to prawda. Nawet jeśli ona boli ministra obecnego rządu i on nazywa to czarnym PR to jednak zawsze ta prawda pozostanie prawdą, a jego i jego PR-owców wypowiedź będzie jedynie czystą figurą retoryczną niewiele mającą wspólnego z rzeczywistością.”
Trz. zapomina, że w ogóle brak precyzyjnej  definicji zarówno PR jak i czarnego PR, są one bardzo płynne. Tak jak i sama specyfika działalności pijarowców. Nikt nie kwestionuje, że czarny pijar opiera się także na prawdziwych informacjach. Czarny pijar nie oznacza szerzenia wyłącznie kłamstw. Dalej posłużę się próbą definicji zamieszczonej w Wikipedia, według której  czarny pijar to antyreklama, negatywna kampania wyborcza - oznacza system metod, działań bądź posunięć propagandowych prowadzących do zdyskredytowania przeciwnika (zwykle polityka lub firmy) w oczach opinii publicznej celem przejęcia jej przychylności (zwykle klientów lub elektoratu). Aby tego dokonać stosuje się m.in. przecieki prasowe (prawdziwe lub prawdopodobne) które przedstawiają przeciwnika w niekorzystnym świetle.”

Tymczasem zwykły PR, zwany przez niektórych białym, już z definicji jest przeciwieństwem działań czarnego PR. Według Wojciecha Krzysztofa Szalkiewicza - „PR - to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu, to informacja - rzetelna, sprawdzona i pomocna w pracy dziennikarza. To także taki sposób kreowania polityki informacyjnej, aby dzięki niej móc wytworzyć możliwie najlepszy wizerunek firmy, polityka, a nawet indywidualnej osoby.”

Czarny pijar zawsze jest działaniem PR na granicy etyki. W Polsce okazuje się nadal skutecznym orężem  działań PR. Nie jeden już polityk poległ od niego. Dlaczego ma taką rację bytu u nas? Odpowiada na to Andrzej Długosz, właściciel agencji PR CrossMedia – „Czarny PR pojawia się wszędzie tam, gdzie decyzje mające daleko idące konsekwencje finansowe są podejmowane przez wąskie grono i zazwyczaj oparte na przesłankach trudnych do zweryfikowania.”

(1) komentarzy / + dodaj komentarz
Wszyscy macie ręce brudne czarnym PR
Autor: after
2007-01-22 14:33:07
Bez dziennikarzy czarny PR byłby niemożliwy.

Zobacz również ...


menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Klatka – film dokumentalny. Praca nad filmem trwała od 24.10.2002 roku, zakończono ją  22 października 2003. Planowana premiera filmu - listopad 2003.
Scenariusz i reżyseria: Sylwester Latkowski; zdjęcia: Tomasz Michałowski, Karina Kleszczewska; montaż: Krzysztof Szpetmański; dźwięk: Igor Grątkowski; redakcja Jerzy Kapuściński, Grażyna Bryżuk; postprodukcja PAY studio TV; grafika: Studio Rogala: sprzęt do realizacji Mega TV; technika realizacji Sony IMX 16:9; producent wykonawczy Opusnet; Produkcja: Agencja Filmowa TVP dla Programu 2, Opusnet, T1-teraz, Sylwester Latkowski


Śledczak Kamilianie Gwiazdor Pedofile
Nakręceni Pub 700 Klatka To my, Rugbiści
powered by Admin.Starla v3 CMS