menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Stereotyp Polaka
W oczach Francuzów Polska jest dalekim krajem w Europie Wschodniej, gdzie jest zimno i ludzie muszą się cieplej ubierać. Dla Niemców pierwsze skojarzenie z Polską jest związane z kradzieżami samochodów. Dla Anglika Polska to  -„Słabo rozwinięty kraj, bieda” „Ciężko pracujący robotnicy.”* Tak nas widzą na świecie.

Wydawałoby się, że rolą rządu, różnej maści instytucji jest zmiana tego wizerunku. Ale analizując pomysły promocji, zmiany wizerunku Polski, wychodzą z nas nasze kompleksy i głupota.

Jakiś czas temu Krajowa Izba Gospodarcza zaprezentowała projekt Polska Marka, chcąc z niego uczynić projekt strategiczny w promocji naszego kraju. Aby powstał sprowadzono do Polski Anglika, bo z góry uznano, że Polak do tego się nie nadaje. Jesteśmy zbyt głupi, by wymyślić hasło, kampanię promocyjną. No, i ten Anglik z pozycji hotelu Viktoria orzekł, że najlepiej promować nas będzie „twórcze napięcie”. Polscy mocodawcy z aprobatą przyklasnęli temu i teraz czynią wszystko, co w ich mocy, by rząd przyjął taką ideę promocji Polski.

Jakoś nikt się nie zastanowił, że „twórcze napięcie”, to nie tylko kreatywność, ale także chaos i bałagan. Czy wyobrażacie sobie zagranicznego inwestora, który oczekuje napięcia? Przedsiębiorcy raczej wybiorą spokój, stabilizację.

Dariusz Kubaj, dyrektor strategiczny Oilvy Brand Konsulting mówi wprost: „Niedobrze, gdyby koncepcja pozycjonowania Polski, mająca obowiązywać dwadzieścia lat (jak mówią sami autorzy), pasowała tylko do prostych produktów, takich jak choćby wódka.”

Ostatnio w prasie trwa zachwyt nad kolejnym projektem promocji Polski. Nasz kraj reklamuje się nie młodym naukowcem, informatykiem, choć w tej dziedzinie mamy czym się pochwalić, lecz polskim hydraulikiem. Ostatnio doszła pielęgniarka, a jak się można domyśleć za chwilę pojawi się murarz, tynkarz, dekarz i „pucfrau.”

Dariusz Kubaj słusznie przypomina, że komunikacja marketingowa musi opierać się na prawdzie, ale nie każda prawda jest odpowiednia do komunikacji. Nawet jeśli zgadzamy się, że w Polsce rzeczywiście jest mnóstwo chaosu i bałaganu, to czy akurat tym Polska powinna się chwalić za granicą?

Dlaczego mamy utrwalać stereotypy, z którymi prędzej czy później będziemy walczyli? Polska to nie tylko kraj hydraulików. Polak nie tylko dwie rury potrafi skręcić. Polska to kraj ludzi młodych, otwartych na nowe technologię. Dlaczego u nas nie ma powstać druga Nokia? Jesteśmy gorsi od Finów?


*Źródło: Zespół PR KIG

Felieton opublikowany na łamach dziennika Metropol nr 140
Zobacz również ...


menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Klatka – film dokumentalny. Praca nad filmem trwała od 24.10.2002 roku, zakończono ją  22 października 2003. Planowana premiera filmu - listopad 2003.
Scenariusz i reżyseria: Sylwester Latkowski; zdjęcia: Tomasz Michałowski, Karina Kleszczewska; montaż: Krzysztof Szpetmański; dźwięk: Igor Grątkowski; redakcja Jerzy Kapuściński, Grażyna Bryżuk; postprodukcja PAY studio TV; grafika: Studio Rogala: sprzęt do realizacji Mega TV; technika realizacji Sony IMX 16:9; producent wykonawczy Opusnet; Produkcja: Agencja Filmowa TVP dla Programu 2, Opusnet, T1-teraz, Sylwester Latkowski


Śledczak Kamilianie Gwiazdor Pedofile
Nakręceni Pub 700 Klatka To my, Rugbiści
powered by Admin.Starla v3 CMS