menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

Stereotyp Polaka
W oczach Francuzów Polska jest dalekim krajem w Europie Wschodniej, gdzie jest zimno i ludzie muszą się cieplej ubierać. Dla Niemców pierwsze skojarzenie z Polską jest związane z kradzieżami samochodów. Dla Anglika Polska to  -„Słabo rozwinięty kraj, bieda” „Ciężko pracujący robotnicy.”* Tak nas widzą na świecie.

Wydawałoby się, że rolą rządu, różnej maści instytucji jest zmiana tego wizerunku. Ale analizując pomysły promocji, zmiany wizerunku Polski, wychodzą z nas nasze kompleksy i głupota.

Jakiś czas temu Krajowa Izba Gospodarcza zaprezentowała projekt Polska Marka, chcąc z niego uczynić projekt strategiczny w promocji naszego kraju. Aby powstał sprowadzono do Polski Anglika, bo z góry uznano, że Polak do tego się nie nadaje. Jesteśmy zbyt głupi, by wymyślić hasło, kampanię promocyjną. No, i ten Anglik z pozycji hotelu Viktoria orzekł, że najlepiej promować nas będzie „twórcze napięcie”. Polscy mocodawcy z aprobatą przyklasnęli temu i teraz czynią wszystko, co w ich mocy, by rząd przyjął taką ideę promocji Polski.

Jakoś nikt się nie zastanowił, że „twórcze napięcie”, to nie tylko kreatywność, ale także chaos i bałagan. Czy wyobrażacie sobie zagranicznego inwestora, który oczekuje napięcia? Przedsiębiorcy raczej wybiorą spokój, stabilizację.

Dariusz Kubaj, dyrektor strategiczny Oilvy Brand Konsulting mówi wprost: „Niedobrze, gdyby koncepcja pozycjonowania Polski, mająca obowiązywać dwadzieścia lat (jak mówią sami autorzy), pasowała tylko do prostych produktów, takich jak choćby wódka.”

Ostatnio w prasie trwa zachwyt nad kolejnym projektem promocji Polski. Nasz kraj reklamuje się nie młodym naukowcem, informatykiem, choć w tej dziedzinie mamy czym się pochwalić, lecz polskim hydraulikiem. Ostatnio doszła pielęgniarka, a jak się można domyśleć za chwilę pojawi się murarz, tynkarz, dekarz i „pucfrau.”

Dariusz Kubaj słusznie przypomina, że komunikacja marketingowa musi opierać się na prawdzie, ale nie każda prawda jest odpowiednia do komunikacji. Nawet jeśli zgadzamy się, że w Polsce rzeczywiście jest mnóstwo chaosu i bałaganu, to czy akurat tym Polska powinna się chwalić za granicą?

Dlaczego mamy utrwalać stereotypy, z którymi prędzej czy później będziemy walczyli? Polska to nie tylko kraj hydraulików. Polak nie tylko dwie rury potrafi skręcić. Polska to kraj ludzi młodych, otwartych na nowe technologię. Dlaczego u nas nie ma powstać druga Nokia? Jesteśmy gorsi od Finów?


*Źródło: Zespół PR KIG

Felieton opublikowany na łamach dziennika Metropol nr 140
Zobacz również ...


menuline menuline menuline menuline menuline menuline
Wyszukiwarka

 „Nigdy nie oczekiwałem, by Latkowski nakręcił mi laurkę. Mam świadomość  jego ostrego spojrzenia na rzeczywistość. Świadomie zgodziłem się, by to właśnie Sylwester pomógł mi zamknąć bolesne przeżycia, przeszłość.  Jestem ciekawy lustra Sylwestra Latkowskiego, rozumiem, że nie zawsze może oddawać to samo, co widzę ja i inne osoby, które pojawiają się w filmie” – Michał Wiśniewski.
Śledczak Kamilianie Gwiazdor Pedofile
Nakręceni Pub 700 Klatka To my, Rugbiści
powered by Admin.Starla v3 CMS